måndag, oktober 06, 2008

skolan

Sitter i skolan, har en veckans babe kvar att göra men vad fan! Jag orkar inte, börjar känna förkyldningen komma till mej också.

Jag frågade Lisa vad jag skulle skriva om. Då sa hon blogga om vad vi pratade om på lunchen. Ja..
Vi pratade i 10-15 minuter om vitpepparförbannelsen att det bara smakar vitpeppar, när man använder det. Väldigt kul.. Just nu sitter jag och kommenterar Lisas söta miner hon gör. Ibland kan hon se ut som en trotsig tre åring – inget illa menat men du gör det och du är SÅÅÅÅÅ söt!

Lisa berättade för mej att på mässan hade hon spanat in mej och sa att jag hade typ varit jättekaxig och håret hade fladdrat och allting. WTF??? det var min enda kommentar. Jag vet inet, men jag kan inte se kaxig eller självsäker ut. Jag vet hur man ser ut som en pluggis men ändå..

Men mer ifrån lunchen, vi diskuterade kören och om att byta till musik. Nog för jag hade tyckt det var kul. Men jag vet inte. Jag kan hålla med Emilia, det finns ingen drivkraft till att göra något utan det är bara man får en uppgift på morgonen, gör vad du vill resten av dagen. Det är inget sätt att lära ut, jag gillar donner som skola men eleverna behöver mer drivkraft. När majoriteten av eleverna själva säger att vi vill ha läxor m.m. och vissa säger nej så kan man ju ge läxor och sånt till den aktiva gruppen. Jag vill se donner bli en bättre skola. Jag vill kunna vara en förebild genom elevrådet att man får igenom sina åsikter när man är där. Det är inte bara jag som har något att vinna på att vi engagerar eleverna i skolgången och låter dem få välja hur aktiva de vill vara. Inte att det ska vara lärarna som bestämmer. Jag ser på många ställen i den här skolan att lärarna har så svårt att släppa på ledarrollen och låta eleverna bestämma. jag märker speciellt på elevrådet att alla sa att de ville ha lärarna med på elevrådsmötet för att det inte skulle bli så mycket stim. Men jag säger att om man är en bra ordförande behöver man inte någon lärare att sitta och säga till en hur man ska tänka, hur det ska vara upplagt m.m. jag sköter mitt elevråd precis hur jag vill. Jag har sagt ifrån början att inga lärare är med på mötet om jag inte vill ha dem där. Jag tänker inte avbryta mitt i en diskussion om det är en diskussion som är viktig att få fram. Jag gör inte det. Jag har sagt att om man vill eller behöver gå ifrån lite tidigare, så gör man det. Jag håller inga dörrar låsta, precis är det så här vem som helst får vara med på mötet men de kommer också bli uppsatta på närvaro och frånvaro om de inte är där eller går tidigare. Jag är stenhård när det gäller det. Ingen ska hålla på och skolka och ta upp en massa plats m.m. bara för att missa lektion och här har vi dilemmat. Jag är stenhård på närvaro, men vad gör jag om inga elever anser att skolan är viktig när de kommer till elevrådet? att de använder lektionerna till att skolka? Det kommer bli det nya problemet för donner och det var det som gjorde att elevrådet försvann förra året.

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, spanat in dig? Hahaha jag hade bara tänkt säga hej men du såg ut som du gick på catwalk, menmen. :) En jävla entré var det i alla fall.