måndag, april 13, 2009

Hundgodisrecept

Nu slänger jag upp några hundgodisrecept för de som är intresserade. Det är faktiskt mest för att jag ska komma ihåg det men kul om någon använder sig av dessa:)

Torkad lever

Köp hem vanlig nötlever (brukar vara ganska billigt).

Lägg den hel på en tallrik och kör den på max effekt i micron tills den blivit grå på ytan, ta ut den ur micron och skär i lämpliga godisbitar. Sätt sedan in det i micron på max effekt igen tills dom små bitarna är helt torkade kolla dom ca varannan minut så märker du när dom är torra. Låt dom svalna och sedan är det bara att sätta i en plastpåse eller bunke och använda som lyxgodis till vovven.

Det går även bra att frysa den torkade levern så den inte hinner bli dålig mellan varven.


Leverkex

1/2 kg lever

2 äggulor

1 liter filmjölk

1,5 dl majsolja

1,5 dl vetekli

1,5 dl vetegroddar

1,5 dl majsmjöl

1,5 liter vetemjöl, eller mer beroende på hur hårda man vill ha kexen. Mal eller mixa levern och tillsätt övriga ingredienser. Rör och knåda tills degen är fast. Forma till längder. Sätt in i ugnen på 250 grader i ca åtta minuter, beroende på storleken. Skär i bitar. Torka i 50 grader i ugnen i ca fyra timmar. De är färdiga då de är torra på ytan. Kan frysas.


Kokt lever

450 - 500g lever som du kokar i 1 timme. (Gris el nöt.)
Du kan kolla att den är ordentligt kokt genom att sticka i den och då ska det inte rinna ut blod.
Skär sedan till små lagom godisbitar.
Sist in i ugnen i 75 grader i 30 - 45 min.
Det beror lite på ugnen och hur pass torra du vill ha bitarna. Rör om då och då.

Portionera upp bitarna och frys in det som du inte ska använda.

Torkad Blodpudding

Torka blodpudding är ju också lätt och uppskattat. Bara att skära i bitar, lägga på en plåt/fat och torka i ugnen i 30 min på 100 grader

Micrad Korv

Skär korven i slantar och lägg på en tallrik. Kör i micron på full i effekt i ca 5-10 min. Så får man korv som är lättare att ha med i fickan :) Går även att göra samma sak med bacon.


Minjas Egna

Jag brukar köra det här receptet som en grund och sedan lägga till lite olika smariga saker så som morötter (vovven älskar morötter), eller mixad lever, eller något annat det är bara att testa.

1 liter A-fil

1 1/2-2 kilo rågsikt

och lite vatten om det behövs.

Sedan skär jag upp små, små rutor och lägger på en plåt och slänger in i ugnen på 200 grader tills dom ser klara ut och sedan tar jag ut dom och låter dom svalna. Det blir MASSOR av godis på det receptet och mycket billigare och bättre än att köpa vanligt godis i affären (då man vet vad hunden får i sig). Dom är klara när de har fått färg och är lite hårda.


Müslipinnar

2 dl grahamsmjöl

1 dl A-fil

2 dl müsli

2 rivna morötter

Tillsätt vatten om det behövs.

Knåda ihopp allt, och bred ut smeten på en plåt. Gör smeten ca 1/2 cm till 1 cm tjock och skär ut mönster eller vad du vill ha. Grädda i 5-10 min i 225 grader.


KEX MED OST & VITLÖK
3 dl havregryn
50 gr margarin
4 dl buljong
2,5 dl riven ost (mager)
1 tsk vitlökspulver
1 ägg
2,5 dl vetegroddar
6-7 dl fullkornsmjöl

Lägg havregryn och margarin i en bunke. Häll över varm buljong och låt detta stå tills margarinet har smält. Blanda i ost, vitlök, ägg och vetegroddar. Tillsätt mjölet och arbeta samman till en deg. Kavla ut degen på ett mjölat bakbord. Skär ut kex i valfri form eller använd kakmått och lägg dem på en plåt. Grädda i 150 grader i cirka en timme. Stäng av ugnen men låt kexen stå kvar för torkning, gärna över natten.


RECEPT

(ca 60 små kakor eller 40 större)

Koka upp 2dl vatten och 1 buljongtärning. Låt svalna. Sätt ugnen på 225 grader. Blanda buljongen med ½ dl riven ost, ½ dl potatismospulver, 1 tsk olja, 1 ägg och ca 4dl lantbrödsmjöl. Arbeta ihop till en kavlingsvänlig deg. Kavla ut degen till en tunn platta. Ta ut figurer med t.ex. pepparkaksform. Grädda kakorna i ugnen i ca. 10 min.


3 kommentarer:

Elin sa...

oj vilka härliga recept!! är det lugnt att man snor några? :) *hihi* kanske ska man våga sig prova på lite..
dock får jag skippa dem med vitlök i..för det är giftigt för hundar.

Hur är vädret på gotland idag då??
Må gott!

Elin sa...

Nää faktiskt inte..har inte ställt ut på skk´s utställningar på ett tag,var ca ett år sedan. Så har inte hunnit träffa på någon vid det namnet tyvärr.

Kul med massa shopping,inte långt kvar nu =)

Jag skulle till gotland men ändrade mig i sista sekund innan bokningen. Dels för valpen får inte ställas på skk förrän 24 juli tror jag, han måste vara minst 6 månader. Så då åker jag inte. Mina utställningsvänner åker dock. =)

kramiss

Anonym sa...

btw,hur gick det med namnen?? =)

Elin