måndag, maj 25, 2009

Herregud, vad jag kan bli upprörd på vissa människor

Ja, precis som rubriken så är jag expert på att bli upprörd. Kasindra är min första egna hund och jag är självklart lite rädd över att göra fel. Så jag frågar om det är normalt och hur jag ska handskas me henne. Istället för att säga vad dom tycker jag ska göra så börjar folk hejvilt att slänga ur sig kommentarer om att Pudel är nog inte rätt ras och att jag borde ha hittat en bättre ras som är mer lämpad till att vara sällskapshund?! Jag har sagt flera gånger att hon kommer få hålla på med det mesta(agility, freestyle, lydnad och utställning) sålänge hon tycker det är kul. och eftersom jag är inget fan av riktigt pyttesmå hundar och en jättestor hund blir alldeles för mycket jobb och kostar lite mer pengar i mat m.m. så blev en mellanhund lite bättre och när det kommer fram att min kille råkar vara allergisk mot hundar och att han faktiskt tål pudlar så blev det ett rätt självklart val.

Hur kan folk slänga ur sig att jag inte har tänkt på vilken ras jag har och att pudlar är inte rätt ras för att dom är för aktiva och dom är för krävande med sin pälsvård. Pälsvården blir vad man gör den till. Vill man hålla på med utställningar så krävs det pälsvård. MEN det är någonting man väljer om man vill ha en pudel och ställer ut den. Jag valde en pudel och jag valde att tänka på att ställa ut. Varför verkar många då tro att pälsvården är ett problem? Håll er till fakta istället.

2 kommentarer:

Elin sa...

Stå på dig!
Du kommer möta många konstiga kommentarer från folk. Den svenska avundsjukan kallas det.
Du vet att du alltid kan fråga mig om det är något du undrar över! =)

Jag tänkte prova parma-produkterna på fredag eller nästa vecka. Är själv ett Espree-fan..så det ska bli spännande! =)

Må gott

Elin sa...

Hehe, andas ut! =)

Första pälsvården kan vara lite bråk med, valpen kanske bits,skriker,sprattlar osv.

Bästa tipset är att tänka lugna tankar och vara lugn och ge inte upp! Andas lugnt,låt inte valpen se ditt tålamod tryta..
Så fort du släpper taget så vet valpen att den har vunnit. Så fortsätt kamma,föna,klippa..vad du nu pysslar med.

Även om Kasindra inte gillar borsten så får hon helt enkelt acceptera läget,efter ett litet tag så kommer hon inse detta själva och ge upp.