tisdag, april 20, 2010

Svenssonlivets avdramatisering

Idag lever flera hundra familjer i sina villor, kör runt i sina volvos och deras 2,1 ungar rastar famljens vovve. Detta kännetecknar den svenska kärnfamiljen. Alltså vår bild av familjelivet och det kallar vi lite skämtsamt för Svenssonliv

Mina olika verk jag valde var ”svenskar borde skilja sig oftare”. Den förklarar att vi borde skilja oss för att utforska och bevara vår kärlek till livet och

Våga acceptera dagens samhälle och andras val men även ta emot nya idéer till hur man ska leva sitt liv. Livet är ju ens eget det är inget som någon kan bestämma åt en annan. Vi alla gör olika val konstant. Genom att gå till skolan varje dag så väljer jag att vara med på lektionerna och jobba på att få bättre betyg. Genom att stanna hemma så väljer jag att ta det lugnt, ta hand om mig själv och göra sådant som känns bäst. Jag är av den typen att jag anser att man ska lära sig av erfarenheter och alla misstag i livet. Jag läste ett stycke i ”svenskar borde skilja sig oftare” och reagerade starkt på vad hon skrev och vad hon känner. ” Jag tänker inte lära mig av misstagen, då inget av det har varit ett misstag. Vi är föränderliga och vi rör på oss, vi som vågar! Dessa fega skäller på oss för att vi bryter upp och inte följer normer.”

Att man som Cecilia Gyllenhammar, som då skrev detta, vågar trotsa systemet för att vara med sin grek som knappt pratar svenska för att få leva passionerat och ha mycket sex blir jag personligen imponerad av. För hur många personer vågar säga att ”nej, jag vill inte vara tillsammans med den här tjejen/killen för att jag kände ingenting. Det var ingen gnista, ingen passion och sexet ska vi inte prata om!” Sex är tabu. Så enkelt är det. Tonåringar idag är ute efter stadgade förhållande när man är 16 år. Barnsuget kommer ungefär där med om inte ännu tidigare. Alla som festar, reser och har one night stads- kallar vi fjortisar och att de är omogna. De lever livet som de vill. Nu är dessutom inte jag rätt person att döma men det är även det som jag väljer att göra precis som fjortisbruden med ultrablont hår väljer att supa sig redlös varje helg.

Cecilia skriver i sin text hur "smärtsamt" det är med skilsmässan och ”dessa bekymrade miner, dessa grimaser kring hur sorgligt, vad trasigt och hur ska barnen må?” Och jag kan inte göra mer än att skratta. Detta är precis hur dagens Svenssonliv är. Man ska träffas som ”High school sweethearts” gifta sig efter gymnasiet. Man ska få barn tidigt på landet och sent i storstaden. Man ska åldras ihop och man ska fira rubinbröllop och när man inte gör det utan man skiljer sig så är det, stackars barn. Det är mer synd om barnen om de måste bo med föräldrar som grälar och alla spänningar emellan dem än att få pendla emellan mamma och pappa varannan vecka. Bara för att en pappa/mamma är gift betyder inte att de är en bra föräldrar utan även detta är en ursäkt för att ha den svenska kärnfamiljen vid liv.

Inga kommentarer: